Till innehållet

Utmaning och succé

Första steget i en utbildningsproduktion är att hitta utmaningen, visualisera vart ni vill nå och se vilka hinder ni ska över. Genom att lägga ett par extra timmar i början kommer ni att spara tid framöver samtidigt som resultatet blir bättre.

Kontext – yttre påverkan

Ta reda på vad som gör att era deltagare inte gör beteendet redan idag. Din målgruppsrepresentant kommer att vara till god hjälp när ni utreder de önskade beteendena och varför målgruppen inte gör dem redan idag. Ta reda på i vilken beslutssituation medarbetaren väljer, eller inte väljer, att göra beteendet. Vad beror det på? Och hur kan ni göra det lättare för medarbetaren att göra det önskade beteendet i beslutssituationen?

Beskriv vad som hindrar målgruppen från att göra beteendet redan idag

Exempel: Kärlen för matavfall ligger en bit ifrån förbutiken vilket gör det svårt för medarbetaren att bemanna kassan och samtidigt lämna avfallet på rätt ställe. Ibland är det svårt att veta vilket avfall som ska i vilket kärl. En del butiksmedarbetare tycker det är ohygieniskt och ”lite äckligt” att hantera andras matavfall.

Kontrollfråga: Är svaret att de inte vet vad eller varför de ska göra beteendet? Ibland kan det vara så men det är ofta fler saker som påverkar. Försök att hitta alla hinder och påminn er om att i stället för att exempelvis utbilda i ett krångligt verktyg kan det vara effektivare och billigare att bygga om verktyget så det är mer lätthanterligt.

Tips: Analysera beteendeproblemet så gott ni kan på egen kammare, det är snart dags att gå ut och tillsammans med målgruppen ta reda på om era antaganden stämmer eller om ni behöver göra några tillägg och justeringar.

Anpassa lösningen efter kontexten

Om det finns någonting annat än utbildning, vad som helst, som kan hjälpa medarbetarna att göra de önskade beteendena – börja med att stödja dem. Det kan vara saker som att

  • bygga in rätt hjälp längs med vägen (guider, skyltar, sökbar information i handböcker)
  • laga det som är trasigt, ändra ett standardval eller en placering så det blir lättare att välja att göra det önskade beteendet
  • rikta uppmärksamhet mot det som önskas göra (avståndsmarkeringar i kundkön) eller rama in och presentera informationen på ett lättillgängligt sätt (utrymningsskyltar)
  • visa vad majoriteten gör och beröm det önskade beteendet, återkoppla och fortsätt ge belönande konsekvenser
  • skapa hinder, så det blir svårare i valsituationen att välja ”det felaktiga beteendet”.
Sidan uppdaterades 2022-01-10