Till innehållet

Case för lärande

Engagerande case för lärande bygger på bra storytelling med verklighetsnära val. Casen ska ge erfarenhet av att upptäcka konsekvenserna av sina val – och möjligheten att rätta upp misstag genom att göra rätt senare i processen.

Skriv ett eget case för lärande

Det som ska övas i caset ska spegla det som deltagarna ska göra till vardags på jobbet. Besluten som deltagaren ställs inför, och konsekvenserna som deltagarens val får, ska vara verklighetstrogna. Om du råkar göra ett misstag i verkliga livet får du inte upp ett felmeddelande och dina chanser är körda, du får (oftast) möjligheten att rätta till det som gick snett. Det är ofarligt att göra fel i en fiktiv verklighet, låt casedeltagarna uppleva och lära av varför det gick fel, så de kan göra rätt från början nästa gång.

Börja med kärnan och skriv din storyline

Du har ringat in din Utmaning och succé och du vet vad deltagaren behöver öva på att göra. Du har stämt av med målgruppen och vet att beteendet är för komplext för att avhjälpas med en steg-för-steg-guide eller så viktigt att det måste lagras i minnet, som hjärt- och lungräddning.

Din story

Nu är det dags att skissa upp en story med parallella vägar som engagerar, utmanar och tvingar deltagaren till beslut och reflektion för att öva det nya beteendet. Ta gärna hjälp av Storytellingvalen för att skapa intressanta och trovärdiga miljöer, karaktärer och händelsekedjor.

Bakgrundsinformation
Kontrollfråga: Ramar du in casets kärna i en mening? Tänk på det som att du ska återge ett spels handling, en films genre eller vad en butik säljer för slags varor med en mening.
Kontrollfråga: Hur väl känner du din huvudkaraktär och de andra rollerna i caset? Lägg tid på att byta perspektiv och upplev händelseförloppet ur fler perspektiv än det som deltagaren agerar i. Genom att tänka sig in i motpartens upplevelse är det lättare att skriva trovärdiga vändningar i händelseförloppet.
Kontrollfråga: Har du stämt av miljön med ämnesexperter och medarbetare som arbetar, eller nyligen har arbetat, där caset utspelar sig? Lyssna vad medarbetarnas säger om varför beteendet inte görs redan idag, de kan ge dig nyttig information som du kan använda när du skissar på alternativa val och händelseutvecklingar, ibland finnas outtalade regler och sammanhang som påverkar agerandet.
Kontrollfråga: Beskriver slutmålet karaktärens rädslor, drömmar eller mål? Tänk på det övergripande slutmålet som ett spelmål eller en films upplösning, Målet ska beskriva vad det är karaktären strävar efter att nå och vad det är som driver hen att fortsätta även om det känns motigt.
Kontrollfråga: Kan du se när casets deltagare gör aktiviteten till vardags på jobbet? Uppmuntra casets deltagare att använda sina tidigare kunskaper, söka nya om det behövs, och prova sig fram.
Kontrollfråga: Går det att se situationen framför sig som händelserna i en filmscen? För att deltagaren ska uppleva situationen som välbekant och rimlig för hens arbetsplats bygg upp caset kring en konkret händelse och gör gärna händelsen angelägen. Det kan vara en butikssäljare som ska upptäcka, och på ett respektfullt sätt hindra snatteri, eller en sjuksköterska som behöver ta blodprov på en orolig patient.
Kontrollfråga: Frågar du efter en kunskap eller ett beteende? Oftast bör frågan vara något i stil med ”Vad ska X göra?” och fokusera på beteendet. Fråga inte efter kunskap utan hur deltagaren väljer att hantera situationen, det vill säga använda kunskapen i en situation som ofta påverkas av kontexten.
Kontrollfråga: Är det ett val som är rimligt men kanske inte fullt korrekt? För att på riktigt utmana deltagaren behöver du erbjuda en palett av svarsalternativ som alla känns lockande på olika sätt. Det korrekta och de direkt felaktiga alternativen behöver kompletteras av alternativ som är okej, alternativ som känns lockande att välja för att igenkänningsfaktorn är hög och för att de är delvis rätt men delvis problematiska. Okej-alternativen ska inte leda till samma framgång som det bäst lämpade alternativet.
Kontrollfråga: Vad hände när deltagaren gjorde X, Y eller Z? Visa scenen som utspelar sig efter valet deltagaren gjorde i steget innan. Förklara inte vad som blev fel utan iscensätt svaret och låt deltagaren uppleva det genom att se vad beteendet leder till. Blir patienten arg, rädd eller lugnad? Kommer det att försvåra eller underlätta blodprovstagningen? Genom att låta deltagaren upptäcka svaret, snarare än få det berättat för sig, får hen reflektera själv och utvärdera vad som eventuellt gick snett i situationen.
Kontrollfråga: Frågar du efter en kunskap eller ett beteende? Oftast bör frågan vara något i stil med ”Vad ska X göra?” och fokusera på beteendet. Fråga inte efter kunskap utan hur deltagaren väljer att hantera situationen, det vill säga använda kunskapen i en situation som ofta påverkas av kontexten.
Kontrollfråga: Är det ett val som är rimligt men kanske inte fullt korrekt? För att på riktigt utmana deltagaren behöver du erbjuda en palett av svarsalternativ som alla känns lockande på olika sätt. Det korrekta och de direkt felaktiga alternativen behöver kompletteras av alternativ som är okej, alternativ som känns lockande att välja för att igenkänningsfaktorn är hög och för att de är delvis rätt men delvis problematiska. Okej-alternativen ska inte leda till samma framgång som det bäst lämpade alternativet.
Kontrollfråga: Vad hände när deltagaren gjorde X, Y eller Z? Visa scenen som utspelar sig efter valet deltagaren gjorde i steget innan. Förklara inte vad som blev fel utan iscensätt svaret och låt deltagaren uppleva det genom att se vad beteendet leder till. Blir patienten arg, rädd eller lugnad? Kommer det att försvåra eller underlätta blodprovstagningen? Genom att låta deltagaren upptäcka svaret, snarare än få det berättat för sig, får hen reflektera själv och utvärdera vad som eventuellt gick snett i situationen.
Kontrollfråga: Frågar du efter en kunskap eller ett beteende? Oftast bör frågan vara något i stil med ”Vad ska X göra?” och fokusera på beteendet. Fråga inte efter kunskap utan hur deltagaren väljer att hantera situationen, det vill säga använda kunskapen i en situation som ofta påverkas av kontexten.

Har du gjort något av det här?

Har du gjort något av följande i ditt case är det dags att göra några justeringar:

  • Använt förstärkningsord som ”olyckligtvis”, ”enormt” och ”framgångsrikt”. Berätta neutralt, men låt med fördel karaktärer reagera med känslor.
  • Berättat en konsekvens snarare än visat den. Låt deltagaren själv bearbeta situationen och identifiera problemet.
  • Noggrant beskrivit hela händelsekedjan. Om deltagaren redan hanterar steg 1 och steg 3 men behöver öva på steg 2, skapa case om just steg 2.

Peka ut användbar information

Om det finns information som deltagaren behöver för att kunna göra ett särskilt steg låt dem finnas nära till hands. Det kan vara en rutin på intranätet, en särskild lagparagraf eller en skylt i patientrummet.

”Varför hände det här?”-knappen eller facilitatorn

Ibland behöver en situation förklaras, en tanke bekräftas eller information tydliggöras. Formen för hur det presenteras beror förstås på om caset körs enskilt som en webbutbildning eller i en grupp tillsammans med en facilitator. I webbutbildningen kan du bygga en knapp, Varför-hände-det-här-knappen, som ger en kortfattad förklaring om varför situationen blev som den blev och pekar ut relevant information. I grupp tillsammans med en facilitator kan facilitatorn ställa mer eller mindre öppna frågor för att tipsa om lämplig information och putta deltagarnas reflektioner i önskad riktning.

Testa ditt case på faktiska deltagare

Ta hjälp av dina deltagare tidigt i processen. De är experter på hur vardagen ser ut där det nya beteendet ska utföras. De vet om det är stressigt, om eventuella verktyg är svåra att hantera eller om det finns några vanliga genvägar som kan bli senvägar längre fram. Tillsammans med dem kan du skriva verklighetstrogna case som utmanar på riktigt. Inspireras av Variera dina case och Snöflingemetoden för att förfina ditt caseupplägg och sätta samman de olika delarna till en helhet.

Sidan uppdaterades 2022-02-17