Ber om ursäkt!
Den här webbplatsen stödjer inte Internet Explorer så värst bra, så använd en annan om du kan.
Den här webbplatsen stödjer inte Internet Explorer så värst bra, så använd en annan om du kan.
Engagerande case för lärande bygger på bra storytelling med verklighetsnära val. Casen ska ge erfarenhet av att upptäcka konsekvenserna av sina val – och möjligheten att rätta upp misstag genom att göra rätt senare i processen.
Det som ska övas i caset ska spegla det som deltagarna ska göra till vardags på jobbet. Besluten som deltagaren ställs inför, och konsekvenserna som deltagarens val får, ska vara verklighetstrogna. Om du råkar göra ett misstag i verkliga livet får du inte upp ett felmeddelande och dina chanser är körda, du får (oftast) möjligheten att rätta till det som gick snett. Det är ofarligt att göra fel i en fiktiv verklighet, låt casedeltagarna uppleva och lära av varför det gick fel, så de kan göra rätt från början nästa gång.
Du har ringat in din Utmaning och succé och du vet vad deltagaren behöver öva på att göra. Du har stämt av med målgruppen och vet att beteendet är för komplext för att avhjälpas med en steg-för-steg-guide eller så viktigt att det måste lagras i minnet, som hjärt- och lungräddning.
Nu är det dags att skissa upp en story med parallella vägar som engagerar, utmanar och tvingar deltagaren till beslut och reflektion för att öva det nya beteendet. Ta gärna hjälp av Storytellingvalen för att skapa intressanta och trovärdiga miljöer, karaktärer och händelsekedjor.
Har du gjort något av följande i ditt case är det dags att göra några justeringar:
Om det finns information som deltagaren behöver för att kunna göra ett särskilt steg låt dem finnas nära till hands. Det kan vara en rutin på intranätet, en särskild lagparagraf eller en skylt i patientrummet.
Ibland behöver en situation förklaras, en tanke bekräftas eller information tydliggöras. Formen för hur det presenteras beror förstås på om caset körs enskilt som en webbutbildning eller i en grupp tillsammans med en facilitator. I webbutbildningen kan du bygga en knapp, Varför-hände-det-här-knappen, som ger en kortfattad förklaring om varför situationen blev som den blev och pekar ut relevant information. I grupp tillsammans med en facilitator kan facilitatorn ställa mer eller mindre öppna frågor för att tipsa om lämplig information och putta deltagarnas reflektioner i önskad riktning.
Ta hjälp av dina deltagare tidigt i processen. De är experter på hur vardagen ser ut där det nya beteendet ska utföras. De vet om det är stressigt, om eventuella verktyg är svåra att hantera eller om det finns några vanliga genvägar som kan bli senvägar längre fram. Tillsammans med dem kan du skriva verklighetstrogna case som utmanar på riktigt. Inspireras av Variera dina case och Snöflingemetoden för att förfina ditt caseupplägg och sätta samman de olika delarna till en helhet.