Till innehållet

MetodvalÄr det utbildning du behöver?

Lista alla aktiviteter som medarbetarna behöver göra för att ni ska övervinna kärnproblemen och utvecklas som organisation. Gå igenom och utred dem sedan ett i taget. Det här är förstås en förenklad version av hur du väljer utbildningsmetod, många fler faktorer påverkar precis som det finns många fler lösningar än dem som listats här.

Har din organisation ett problem eller någonting som behöver utvecklas?
Formulera vad du vill uppnå. Innehåller din formulering en lösning?
Formulera om. Tänk igenom vad du vill uppnå (inte hur du ska uppnå det – än).
Lista vilka aktiviteter dina deltagare behöver göra för att ni ska övervinna problemet. Kan du se när de gör det?
Är det något de skulle göra till vardags på jobbet?
Om de verkligen anstränger sig, kan de göra aktiviteten redan idag?
Finns det något i arbetsmiljön som hindrar dem?
Beror det på företagskultur, brist på motivation eller självkänsla?
Finns det något, vad som helst, utöver utbildning som kan hjälpa?
Vad? Lista alternativa lösningar och gå vidare med dessa.
Coachning, individuell feedback för en mindre målgrupp, serious games för en större.
Åtgärda de fysiska problemen i arbetsmiljön.
Ska aktiviteten utföras ofta?
Behöver de lära sig samma sak fast på ett nytt sätt?
Case/rollspel i klassrum för en mindre målgrupp, gamebased learning för en större.
Är det nödvändigt att de lagrar den nya kunskapen i minnet?
Öva på att hantera problemet i verklighetsnära scenarier, klassrumsundervisning för en mindre målgrupp, e-learning för en större. Brand-/livräddning? Årlig repetition!
Pdf eller videoguide i nära anslutning till problemet. Vanligt moment = går snart på rutin.
Är det nödvändigt att de lagrar den nya kunskapen i minnet?
Öva på att hantera problemet i verklighetsnära scenarier, klassrumsundervisning för en mindre målgrupp, e-learning för en större. Brand-/livräddning? Årlig repetition!
Pdf eller videoguide i nära anslutning till problemet. Vanligt moment = går snart på rutin.
Finns det något, vad som helst, utöver utbildning som kan hjälpa?
Vad? Lista alternativa lösningar och gå vidare med dessa.
Ska aktiviteten utföras ofta?
Behöver de lära sig samma sak fast på ett nytt sätt?
Case/rollspel i klassrum för en mindre målgrupp, gamebased learning för en större.
Är det nödvändigt att de lagrar den nya kunskapen i minnet?
Öva på att hantera problemet i verklighetsnära scenarier, klassrumsundervisning för en mindre målgrupp, e-learning för en större. Brand-/livräddning? Årlig repetition!
Pdf eller videoguide i nära anslutning till problemet. Vanligt moment = går snart på rutin.
Är det nödvändigt att de lagrar den nya kunskapen i minnet?
Öva på att hantera problemet i verklighetsnära scenarier, klassrumsundervisning för en mindre målgrupp, e-learning för en större. Brand-/livräddning? Årlig repetition!
Pdf eller videoguide i nära anslutning till problemet. Vanligt moment = går snart på rutin.
Formulera om. Hur ska de använda kunskaperna till vardags?
Formulera om. Tänk dig ett foto av hur det ser ut när de gör aktiviteten.
Om du vill informera om något är det mer effektivt att skicka ett mejl, en video eller hålla ett möte.
Sidan uppdaterades 2021-10-09