Ber om ursäkt!
Den här webbplatsen stödjer inte Internet Explorer så värst bra, så använd en annan om du kan.
Den här webbplatsen stödjer inte Internet Explorer så värst bra, så använd en annan om du kan.
Tänk på en öppen loop som ett mysterium. Du säger något som krokar tag i mottagaren, som hen blir intresserad av och vill veta mer om – men du berättar inte allt.
Att berätta med öppna loopar är en effektiv teknik för att mottagaren ska vilja söka efter information som du lovat ska komma längre fram. Med ett lagom stort gap mellan det vi vet och det vi vill veta skapas ett ha-begär, vi vill helt enkelt söka reda på den saknade pusselbiten för att ”stänga loopen”.
Du berättar din historia med små delar i taget, ger små ledtrådar, och precis innan du serverar svaret på frågorna som mottagaren letat efter så avslutar du med en ny loop, eller cliffhanger, som lockar mottagaren att hänga kvar för att ta reda på mer om nästa ledtråd.
Balansen är viktig, ingen mottagare vill känna sig dum för att hen inte riktigt förstår, och är det för uppenbart hur historien kommer att sluta, ja då blir det tråkigt. Men det är också det som är det finurliga med öppna loopar, om du tänker på den traditionella berättarkurvan med sitt anslag, presentation, fördjupning, konfliktupptrappning, konfliktlösning och avtoning så fungerar looparna lite på samma sätt fast i miniformat.
Varje loop presenterar något mottagaren vill veta, ger lite fördjupad information så mottagaren hittar det hen söker och precis när mottagaren tänker att ”nu är slutet nära” så öppnas en ny loop, någonting mer som engagerar och väcker lusten att veta mer. Och så fortsätter det. Tänk på teveseriers uppbyggnad och när du levlar i ett spel, du får tillfredställelsen av att nå en ny nivå samtidigt som en ny spännande del öppnar sig.
Det här tricket används också ofta på nyhetssajter och i reklamsammanhang för att locka in läsare och få dem att leta i texten efter lockbetet i rubriken. Du har säkert
lockats att klicka på rubriker som:
Sju korta knep för att skriva en story som berör och
Formulera en öppen loop som lockar till läsning.
Den observante läsaren ser att frågorna som vi önskar att mottagaren ställer sig under läsningen är de sex journalistiska frågorna. Skillnaden är berättarperspektivet och berättartekniken. I journalistiska texter berättas det viktigaste först och ju mer fördjupande information, desto senare kommer den i texten. I storytellingtexter finns den ”viktigaste informationen” mer utspridd längs med berättelsens gång.
För att hårdra det, en journalistisk text är skriven så du kan skära bort sista stycket men fortfarande få en god överblick av historien som återges. Föreställ dig istället att skära bort slutscenen i en film eller stryka de sista två kapitlen i en bok, den historien skulle kännas oavslutad eller hur?
Läs vår novell Kanske imorgon är en bra dag och se om du kan identifiera var detaljer utelämnas, ledtrådar ges och lösningen presenteras.
Novellen utan kommentarer
Det ligger en kropp på spåret. På rälsen. Under tåget.
En storvuxen man med guldbroderad toga står på perrongen med uppbända ögon.
Svettas av rädsla. Skriker:
– Han finns under tåget. Han finns. Under tåget.
Det ceriserosa tyget klistrar sig fast på den stora kroppen och lämnar mörka suddiga fläckar på bröstet. Mellan skulderbladen.
På plattformen intill tåget, sitter en uniformsklädd man på huk och gråter. Mellan vita beniga fingrar kramar han sina stålbågade glasögon. Hårt.
Tunnlarnas surrande elljusrör lyser på de blåräfflade byxknäna, tyget är dammigt. Nedsmutsat. En ung mamma flyr upp till spärrvakten med sin sulky.
Och du, du.
Du låser fast din cykel utanför Waynes coffee på Vasagatan. Genom fönsterrutan ser du henne servera en kund, hon har sin blå kofta på sig idag.
Kvinnan bakom disken, hon med smaragdögonen. Du låtsas ha problem med cykellåset, låter det ta lite extra tid, och när kunden före dig öppnar glasdörren för att gå ut med
sitt nyköpta kaffe går du in. Till henne. Du beställer ditt bryggkaffe och din vanliga ostfralla, medan du betalar byter ni några fraser och hon ger dig sin lästa morgontidning
precis som hon brukar. Med tidningen under armen, kaffet i ena handen och ostfrallan i den andra skjuter du sedan upp dörren med ryggtavlan.
Ler mot henne och nickar:
– Adjö.
När du kommer ut på gatan igen tänker du att en dag måste du våga fråga henne.
Det kan inte vara svårare än att – bara fråga henne. Kanske imorgon
är en bra dag.
Du arbetar sent. Senare än du tänkt dig. När du vänder upp blicken från datorskärmen är det redan mörkt ute och gatubelysningen har redan tänts längs med hela Fredsgatan. Skrivborden omkring dig är tomma, klockan visar tjugo i sju. Om du skyndar dig hem hinner du hem till den regionala nyhetssändningen.
Spärrvakten knappar på mobiltelefonen under disken för att det inte ska synas. Du säger:
– God afton.
Och tänker be om hjälp med att fylla på reskortet men spärrvaktens smskonversation verkar viktig. Han vill inte bli störd och vinkar nonchalant förbi dig.
Du rycker på axlarna och tänker att du kan göra det en annan dag. Märker att ditt ena skosnöre har gått upp. Du böjer dig ned för att knyta det men blir
avbruten
av en rödlockig lite pojke som kommer fram till dig och frågar om du vill se hans nya grimas. Du nickar och ler.
Tänker att det där skosnöret
kan du knyta senare.
Pojken spärrar upp ögonen och med ett finger i var mungipa drar han ut munnen tills det ser ut som om den ska gå sönder. Du spelar förskräckt och
gömmer dig bakom en papperskorg, pojken skrattar förtjust. En ung kvinna kommer fram till er och ler urskuldande,
hon lyfter upp pojken och sätter honom i
sulkyn
som står en bit bort. Pojken gör sin grimas igen. Du vinkar till honom och går mot rulltrappan.
På väg ned till perrongen minns du cykeln. Du funderar på att vända om. Gå tillbaka, men – du tänker att det snart är frukost igen och då kan du berätta om cykeln för smaragdkvinnan och ni kan skratta tillsammans åt ditt dåliga minne. Det brusar i högtalarna. Den mekaniska rösten meddelar att tunnelbanan mot Akalla ankommer om två minuter. Skosnöret ringlar efter dig när du går de sista trappstegen nedför rulltrappan. Du tänker på henne. Provar fraser i huvudet, hur du ska fråga henne. Sakta närmar du dig den vita kanten allra ytterst på perrongen. Den lilla pojken vinkar till dig från sulkyn när han åker förbi. Du skrattar för dig själv och vänder dig mot spåret. Bortifrån tunnlarna hörs tåget.