Behov av förändring
Det behövs en förändring och du har fått uppdraget att ta fram ett lärmaterial som ska stödja den. I det första steget undersöker du tillsammans
med beställare, ämnesexpert och en målgruppsrepresentant vart ni vill nå och vilka eventuella hinder som finns. Skriv ett förberedande mejl,
googla och håll ett två timmars inledande designmöte för att ta fram kartan som leder er till målet.
Det kan vara lockande att hoppa över det här steget för att i stället börja producera lärmaterialet men vi lovar att du snabbare kommer att kunna
ge verksamheten det de behöver genom att följa processen.
Textförslag på det förberedande mejlet
Hej,
Jag föreslår ett designmöte för att få veta mer om er utmaning och det ni vill förändra. Jag tänker mig att du och jag tillsammans med en
ämnesexpert, en person som idag tvingas handskas med problemet och någon med mandat att fatta vägvalsbeslut samlas och tillsammans gör en plan
för att:
ringa in utmaningen
sätta ett mål som beskriver hur vi löser vår utmaning och hur succé ser ut för oss
lista beteenden och aktiviteter som behöver göras för att målet ska nås
börja diskutera varför målgruppen inte gör aktiviteterna redan idag.
Tills vi ses, fundera gärna på punkterna ovan.
Googla för att börja förstå utmaningen
Lägg en timme på att se vad som finns skrivet om beställarens utmaning på intranätet, skumma igenom eventuella handböcker som berör problemet
och googla om det finns några studier eller artiklar om hur andra företag eller organisationer som brottats med liknande utmaningar har löst dem.
Om beställaren redan har ett material som kan ge dig en bra förförståelse så kan du kika på det, men be inte beställaren att sätta ihop ett inför
mötet. Risken är att en sådan sammanställning blir informationstung och kan färga era kommande diskussioner eftersom beställaren tänker att mycket
av utbildningen redan är klart. Designmötet ska inte handla om vad någon behöver lära sig. Ni ska fokusera på att förstå problemet för att kunna
designa lösningar – inte kunskap – som hjälper deltagaren förbi problemen.
Inledande designmöte för att ta reda på mer
Ha en gemensam sittning med din beställare, målgruppsrepresentant och mandatägare för att bättre förstå vad som behöver utvecklas för vem.
Planera för att tillsammans under två timmar arbeta med utmaning, mål, beteende och kontext.