Till innehållet

Utmaning och succé

Första steget i en utbildningsproduktion är att hitta utmaningen, visualisera vart ni vill nå och se vilka hinder ni ska över. Genom att lägga ett par extra timmar i början kommer ni att spara tid framöver samtidigt som resultatet blir bättre.

Behov av förändring

Det behövs en förändring och du har fått uppdraget att ta fram ett lärmaterial som ska stödja den. I det första steget undersöker du tillsammans med beställare, ämnesexpert och en målgruppsrepresentant vart ni vill nå och vilka eventuella hinder som finns. Skriv ett förberedande mejl, googla och håll ett två timmars inledande designmöte för att ta fram kartan som leder er till målet.

Det kan vara lockande att hoppa över det här steget för att i stället börja producera lärmaterialet men vi lovar att du snabbare kommer att kunna ge verksamheten det de behöver genom att följa processen.

Textförslag på det förberedande mejlet

Hej,

Jag föreslår ett designmöte för att få veta mer om er utmaning och det ni vill förändra. Jag tänker mig att du och jag tillsammans med en ämnesexpert, en person som idag tvingas handskas med problemet och någon med mandat att fatta vägvalsbeslut samlas och tillsammans gör en plan för att:

  • ringa in utmaningen
  • sätta ett mål som beskriver hur vi löser vår utmaning och hur succé ser ut för oss
  • lista beteenden och aktiviteter som behöver göras för att målet ska nås
  • börja diskutera varför målgruppen inte gör aktiviteterna redan idag.

Tills vi ses, fundera gärna på punkterna ovan.

Googla för att börja förstå utmaningen

Lägg en timme på att se vad som finns skrivet om beställarens utmaning på intranätet, skumma igenom eventuella handböcker som berör problemet och googla om det finns några studier eller artiklar om hur andra företag eller organisationer som brottats med liknande utmaningar har löst dem.

Om beställaren redan har ett material som kan ge dig en bra förförståelse så kan du kika på det, men be inte beställaren att sätta ihop ett inför mötet. Risken är att en sådan sammanställning blir informationstung och kan färga era kommande diskussioner eftersom beställaren tänker att mycket av utbildningen redan är klart. Designmötet ska inte handla om vad någon behöver lära sig. Ni ska fokusera på att förstå problemet för att kunna designa lösningar – inte kunskap – som hjälper deltagaren förbi problemen.

Inledande designmöte för att ta reda på mer

Ha en gemensam sittning med din beställare, målgruppsrepresentant och mandatägare för att bättre förstå vad som behöver utvecklas för vem. Planera för att tillsammans under två timmar arbeta med utmaning, mål, beteende och kontext.

Sidan uppdaterades 2022-01-03