Till innehållet

Tillgänglighets­redogörelse

Ta ställning och bjud in med en tillgänglighetsredogörelse. Det är också en möjlighet att samla in feedback för att hela tiden kunna göra saker bättre för fler.

Tillgänglighetsredogörelse, är inte det bara för offentlig verksamhet?

Hej kunskap är inte en offentlig aktör som omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS) men tycker ändå att det är viktigt med en tillgänglighetsredogörelse. Varför då? Därför att det är viktigt för oss att alla ska kunna ta del av vår information och använda våra tjänster om de vill. Dessutom vill vi förstås få feedback så att vi hela kan bli bättre och lära oss mer. Och det borde vara långt mycket viktigare för fler än oss!

Hej kunskaps tillgänglighetsredogörelse

Hej kunskap vill att så många som möjligt ska kunna använda vår webbplats och med den här sidan vill vi beskriva hur vi uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service – fast vi som privat hobbyaktör inte omfattas av lagen. Hej kunskap gör det för att visa att vi prioriterar tillgänglighet och att vi aktivt arbetar med tillgänglighet i alla steg när vi publicerar innehåll på vår sajt. Med det sagt kan vi inte lova att vi gör rätt i alla väder, men vi lovar att vi tacksamt tar emot din feedback för att bättra oss om du som användare upptäcker brister.

För ett mer inkluderande samhälle uppmanar vi fler privata företag att ta tillgänglighet på allvar och göra detsamma!

Hur tillgänglig är Hej kunskap?

Vi är medvetna om att delar av sajtens innehåll inte är helt tillgängliga. Läs gärna mer om våra förbättringsområden under rubriken Innehåll som inte är tillgängligt.

Har du problem? Hör av dig till oss!

Kan du inte använda delar av vår sajt? Hör av dig till oss! Vårt mål är att hela tiden bli bättre på tillgänglighet och för att bli det behöver vi din hjälp som användare. Om du stöter på patrull och inte kan använda delar av vår webbplats – eller ser möjliga förbättringar – ser vi fram emot din feedback. Du kontaktar oss på hej@hejkunskap.se.

Varje förbättring som vi gör efter rapport från dig som användare tackar vi också för genom att ge ett bidrag på trettio kronor till Attention.

Innehåll som inte är tillgängligt

Dokument

På Hej kunskap erbjuds en del av innehållet både i html- och i pdf-format. Dokument som vi vet inte är fullt tillgängliga är:

  • Metodval som pdf (innehållet är inte korrekt taggat för att fungera med skärmläsare, saknar logisk läsordning eftersom vägen i flödesschemat beror på valen mottagaren gör vid läsning)
  • Storytellingvalen som pdf (saknar logisk läsordning, innehållet är inte korrekt taggat, saknar digitala fritextfält)
  • Bingo som pdf (saknar logisk läsordning, innehållet är inte korrekt taggat).

Vi rekommenderar att du som använder dig av tillgänglighetshjälpmedel därför väljer att använda html-formatet. Alla pdf:er innehåller en länk till sidan med samma innehåll.

Film

För dig som använder tangentbord så syns fokusmarkeringar inte tydligt i videospelaren.

Så hanterar vi kända tillgänglighetsproblem

Vi uppdaterar vår tillgänglighetsredogörelse så snart vi identifierat nya problem och vår ambition är att åtgärda kända tillgänglighetsproblem så snart det går. Eftersom Hej kunskap är ett obetalt hobbyprojekt kan det ibland påverka hur skyndsamt rättningarna sker.

Så här testar vi Hej kunskap

Innan vi publicerar innehåll gör vi noggranna interna korrektur- och innehållsläsningar, vi validerar koden på W3C och funktionstestar med mus, tangentbord, svep och med skärmläsaren NVDA. Utöver det gör vi löpande testningar och rättning av kod och innehåll för att fortsätta att förbättra tillgängligheten och användarvänligheten.

Vår senaste bedömning gjorde vi den 26 augusti och sajten uppdaterades senast den 17 februari 2022.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service finns för att alla offentliga aktörer ska erbjuda jämförbar service på alla mottagarens villkor. Det betyder att personer med nedsatt hörsel själva ska kunna chatta med sin läkare i stället för att be en närstående ringa och tolka åt dem, att en synskadad ska kunna handla i en webbshop och att en person med en intellektuell funktionsnedsättning enkelt ska förstå hur ett formulär fylls i och skickas in. Det kan låta som om det vore självklart – men det är det tyvärr inte ännu.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service sätter strålkastarljuset på problemen så det kan gå att lösa dem. Kontrollmyndigheten DIGG kontrollerar och stöttar för att hjälpa, användarna återkopplar när de stöter på problem och den offentliga aktören kravställer, testar och förbättrar regelbundet den digitala tillgängligheten på sin webbplats.

Tillgänglighetsredogörelsen är en sammanfattning av de problempunkter som den offentliga aktören, ibland med hjälp av kontrollmyndighet och användare, har identifierat att de behöver jobba för att förbättra. Med hjälp av sammanställningen i tillgänglighetsredogörelsen blir det med andra ord lättare att prioritera, planera, åtgärda och följa upp.

Det här är några av punkterna som en tillgänglighetsredogörelse ska innehålla:

  • bedömning om hur tillgänglig webbplatsen anses vara och beskrivning av hur bedömningen har gjorts
  • information om var användaren kan stöta på problem och varför
  • kontaktuppgifter så användaren kan informera webbplatsägaren om problem
  • länk för att påtala brister till tillsynsmyndigheten DIGG
  • information om hur och när webbplatsen senast testades samt när tillgänglighetsredogörelsen senast uppdaterades
  • information om när kända problem planeras att åtgärdas.

Mer information om tillgänglighetsredogörelsen hittar du i Funkas krönika om tillgänglighetsredogörelse och förstås hos kontrollmyndigheten DIGG: Skapa en tillgänglighetsredogörelse

Sidan uppdaterades 2021-09-21